Artikel top billede

Sådan vil Microsoft sælge Windows 8

Hidtil største reklamekampagne skal lokke verdens pc-brugere til det nye operativsystem.

Der bliver ikke tale om "soft sell", når Microsoft om en uges tid åbner for salget af firmaets nyeste software: Windows 8.

Operativsystemet skal tværtimod markedsføres hårdt.

Microsoft vil nemlig udbasunere Windows 8-budskaberne i tv-spots, online-bannere, billboards  og reklamepladser i verdens medier i en kampagne, der langt vil overgå, hvad både firmaet selv og de fleste andre firmaer nogensinde har satset på en produkt-lancering.

Både Wall Street Journal og Forbes kunne forleden fortælle om den massive satsning på markedsføring, som skal vende skepsis til begejstring over det nye, delvist touch-baserede, operativsystem.

Ifølge Forbes vil Microsoft bruge mellem 9 og 11 milliarder kroner på markedsføringen af Windows 8. Altså ikke millioner, men milliarder.

Selv sammenlignet med nogle de dyreste reklamekampagner i historien er det et svimlende beløb. Men Microsoft får også brug for al den taletid, man kan købe sig til, for at forklare nuværende Windows 7-brugere, hvorfor de skal skrotte deres velfungerende operativsystem til fordel for et nyt og temmelig anderledes system.

Microsoft har tilsyneladende lagt den lidt kiksede stil fra tidligere tv-reklamer bag sig at dømme efter en af de første tv-spot for Windows 8, som er blevet lækket på nettet. Overskriften er meget passende work hard - play hard.
 
Sjovt nok er den nye Windows 8-spot lavet af samme reklamebureau - Crispin Porter + Bogusky - som stod bag de tågede budskaber i Windows 7-tv-reklamerne med Gates og Seinfield som aldrende berømtheder på studieophold hos almindelige mennesker.

Hvordan de almindelige computer-brugere og it-chefer i verdens virksomheder vil modtage Windows 8, kan der endnu kun gættes på. Microsoft vil frigive Windows 8 den 24. oktober.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere