Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Mange virksomheder efterlades på bagperronen med cloudens løbende opdateringer

Klumme: For mange virksomheder kommer det som en overraskelse, hvor meget arbejde de kontinuerlige Evergreen-opdateringer kræver. De har købt ind på det stedsegrønne løfte om evigt spændstige og automatisk opdaterede ERP-systemer, men mødes af en stor testbyrde.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Cloud-teknologien med de indbyggede Evergreen-opdateringer er en milepæl, der gør det væsentligt nemmere at være it-driftsansvarlig.

Hvem savner de monumentale systemopgraderinger, som tidligere kunne tvinge virksomheder - og it-afdelinger - i knæ i månedsvis, når man med Evergreen får adgang til automatiske systemopdateringer to til fire gange årligt afhængig af leverandør?

Tager man konceptet helhjertet til sig, er der kæmpe gevinster at vinde i form af systemer, der udnytter de nyeste teknologier og automatisk tager højde for nye regler og rapporteringskrav som for eksempel GDPR og ESG.

Der findes imidlertid også et hav af virksomheder, der efterlades på bagperronen.

De får alle de uforudsete udgifter, men ikke alle fordelene ved Evergreen. Det er dem, denne klumme handler om.

En ægteskabelig alliance

Når man vælger cloud og Evergreen, køber man ind på en strategi.

Man indgår i en væsentlig tættere, ægteskabelig alliance med ERP-leverandøren og sin ERP-partner end ved on-premise, og man får til gengæld for de løbende abonnementsbetalinger adgang til løbende, automatiske systemopdateringer.

Det lyder besnærende, men alt har en pris.

I dette tilfælde, at man skal være forberedt på en ofte stor og tilbagevendende testopgave.

Man skal investere i en testorganisation og i testværktøjer, og ikke kun it-afdelingen, men også andre dele af organisationen skal afse tid til systemtests flere gange årligt.

Det kommer bag på mange virksomheder, som enten ikke har forstået eller ikke er blevet fortalt, at forudsætningen for smertefri, automatiske Evergreen-opdateringer er, at man kører et 100 procent standardsystem uden tilpasninger.

Ægteskabet knirker

Selv om vi har talt om standardsystemer i årevis, er det meget få virksomheder, der kan presse deres forretning ned i en standardramme.

Virkeligheden er, at der kodes på livet løs i cloud-løsningerne, og det er typisk ERP-partnerne, der er ved tasterne.

Allerede på dette tidlige stadie begynder den ægteskabelige Evergreen-alliance derfor at knirke.

Hver enkelt systemtilpasning skal nemlig testes op mod den nye kerne, hver gang ERP-leverandøren skubber ny funktionalitet, grænseflade, moduler mm ud.

Jo flere og dybere tilpasninger, desto mere tids- og ressourcekrævende bliver testforløbet for virksomheden.

Nogle ERP-leverandører og ERP-partnere skylder efter min mening at være mere tydelige om, at det har en pris at pille i kanterne af kernesystemet, hvilket bringer mig over til partnerrollen:

Evergreen fordrer en langt højere grad af rådgivning fra ERP-partnernes side end tidligere - et nyt mindset fristes man til at sige, som er væsentligt forskellig fra de gamle on-premise dage, hvor indtjeningen kom fra de store systemtilpasninger og kodning var lig med klingende mønt.

ERP-partnerens nye rolle

Med Evergreen er ERP-partnerens opgave det diametralt modsatte end tidligere.

Nu handler det om at undgå de massive tilpasninger og at rådgive kunderne i alternative muligheder.

Forretningsbehov der kan moduleres, så de passer ned i standardrammen, brug af eksterne systemer, som kan tilpasses uden om kernen og så videre.

Når forventningsafstemningen skrider, og testomfanget viser sig som en grim overraskelse for nogle virksomheder, hænger det ofte sammen med, at denne rådgivning har haltet.

Succesen med Evergreen afhænger også af, at ERP-partneren fortsat er en tæt allieret, når systemet er gået i luften.

Mange virksomheder har brug for hjælp til at lave releaseplaner, og endnu flere har brug for en ekspert med kendskab til forretningen, som kan hjælpe med at navigere i de nye opdateringer.

Hvad vil bidrage med værdi til vores virksomhed, og hvad kan vi springe over?

Skilsmisse har en pris

Som linket mellem ERP-leverandøren og virksomheden har partneren alle forudsætninger for at yde denne vigtige rådgivning, men mit indtryk er, at det ikke altid sker per automatik.

For partneren er det ellers nøglen til både ny forretning og til en frugtbar alliance.

Nu tænker du måske, at man som virksomhed bare kan skifte partner, hvis det står så skidt til.

Men det kan jeg bestemt ikke anbefale, for ligesom med en skilsmisse er det både dyrt og besværligt.

Det tager nogle år at læge sårene efter en skilsmisse, og det gør det også i ERP-verdenen.

Derfor er det bedste, man kan gøre at investere tiden i at finde den rette partner med den rette Evergreen-indstilling og partnerattitude.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.