Artikel top billede

I fremtiden kan det være, at det slet ikke er nødvendigt at hive plastickortet frem. Mobiltelefonen kan i stedet klare ærterne. Foto: Danske Bank (Foto: Danske Bank)

Bankerne presser teleselskaber med mobilbetaling

Med deres kommende betalingsløsning til mobiltelefonen viger bankerne uden om teleselskaberne som et fordyrende led.

Der har igennem længere tid været en dialog mellem de danske banker og teleselskaber omkring fremtidens mobile betalinger. Nu kommer bankerne med deres første udspil.

Det sker, når PBS i morgen offentliggør et projekt, som bankernes betalingsvirksomhed har søsat.

"Vi kan se, at folk efterspørger at kunne anvende mobilen som betalingsform, og derfor vil den danske finansielle sektor med PBS for bordenden nu søge at udvikle en løsning, så det kan ske på en måde, der minder om andre betalingsformer, hvor man nu skal bruge mobilen i stedet," siger pressechef Søren Winge fra PBS.

I dagens udgave af Morgenavisen Jyllands-Posten siger TDC's underdirektør Morten Hother Sørensen, at han finder det "ærgerligt", at PBS nu kommer uden at have haft en dialog med teleselskabet.

Teleanalytiker John Strand mener dog, at der er en ganske god grund til, at PBS nu kommer med deres eget udspil.

"Det, der er vigtigt her, er, at bankerne sender et klart signal til mobilselskaberne. 'I må gerne være med som leverandør af bits og bytes, men hvis I ønsker at være en del af værdikæden og tjene penge på det her, så kan I godt glemme det'," siger John Strand fra Strand Consult.

Udspillet er kun første skridt

Løsningen, som PBS arbejder på, vil ikke basere sig på NFC-teknologien, hvor mobilbrugerne kan holde deres telefon tæt på en betalingsenhed og dermed gennemføre en transaktion. Hvis ellers kreditkortet er lagt ned på telefonen.

Den teknologi kommer danskerne formentlig først til at anvende om tre til fem år. Seniorproduktchef Mette Grimm Munck fra Danske Bank fortalte for nylig til Computerworld, at finanskrisen havde forsinket processen.

Samtidig var problemet, at mobiltelefonerne hos danskerne ikke er klar til teknologien endnu. Og det tager tid, før alle danske mobilbrugere har en NFC-telefon i hånden.

Samtidig skal mobilen understøtte en ny type SIM-kort kaldet UICC, som eksempelvis betalingskort kan lægges ned på.

"Vi er fælles om interessen for kontaktløse betalinger, og jeg mener, at vi fra bankernes side kan være relativt hurtigt klar. Det kræver dog, at teleoperatørerne begynder at tilbyde kunderne mobiltelefoner, der understøtter de nye teknologier, NFC og UICC," sagde Mette Grimm Munck for en måned siden.

Står stærkere med betalingstjeneste

I dag er det muligt at købe tog- og busbilletter flere steder med mobiltelefonen. Her foregår betalingen ved, at købet bliver betalt via mobilregningen. TDC's Morten Hother Sørensen ser dog gerne, at betalingerne tager skridtet videre med brug af NFC-teknologi.

"Vi står stærkere som udbyder ved at tilbyde sådan en service, så jeg vil kalde det en positiv måde at fastholde sine kunder på og ikke en negativ måde. Vi tror, at jo flere relevante tjenester, vi kan tilbyde kunderne, jo mere loyale bliver de over for os," fortalte han til Computerworld i sidste måned.

Han fremhævede ved den lejlighed, at TDC kunne tjene penge på at distribuere løsningen ud til selskabets kunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere