Artikel top billede

(Foto: CIO US)

Etik og BI: Overvågning eller dataanalyse?

Tema: Hvornår får business intelligence mere karakter af overvågning af medarbejderne end analyse af forretningen?

Man kan måle på alt, og der bliver målt på stort set alt ude i virksomhederne. Det er let for ledelsen at argumentere for, at det er vigtigt for forretningen at have alle tænkelige data til rådighed.

"Det er jo det, vi styrer hele virksomheden efter," kunne det lyde fra chefen, inden han skynder sig ind foran sin computer for at krydskøre data om konsulenternes salgseffektivitet mod antallet af deres kaffepauser.

Eksemplet er tydeligt nok et tænkt et af slagsen. Men er der en reel risiko for, at business intelligence-systemerne, som flere og flere virksomheder anvender til mere og mere, vil bidrage til usikkerhed om overvågning hos medarbejderne?

Computerworld har spurgt en BI-leverandør og en analytiker om deres erfaringer med BI i den etiske gråzone.

Rent mel i posen

Kurt Friis, som er SAP's nordisk ansvarlige for løsninger i den offentlige sektor, mener ikke, at overvågning generelt er et problem, hvis man ellers går rundt og opfører sig ordentligt.

"De data, der kan hentes op i et ledelsesinformationsværktøj, er data, som findes i forvejen. Det er kendte informationer om medarbejderne og forretningen. Du får dem bare struktureret efter udvalgte parametre og kan bruge dem på en klogere måde. Et ledelsesværktøj skaber ikke data, men gør det nemmere at se sammenhænge, så man som beslutningstager har et oplyst udgangspunkt" siger Kurt Friis.

Man kan måle på alt. Hvor går grænsen?
"Jeg hører til dem, der synes, overvågning er godt. Så længe, du har rent mel i posen, er det ikke nogen problemer i det. Man skal passe på, ikke at gøre det til noget stort og farligt. Men jeg er da overbevist om, at der er nogen, der mener det modsatte."

Diskussionen om, hvor grænsen egentlig går for analyser i BI-sammenhæng, er endnu ikke et stort tema hos kunderne, forklarer Kurt Friis.

"Men vi diskuterer fra tid til anden med kunderne, hvordan man forhindrer utilsigtet brug af data. For eksempel at man ikke skal kunne forespørge på enkelte medarbejdere, og at statistik skal baseres på et passende antal observationer.

Vores løsninger kan tage vare på sådanne krav, ligesom automatisk overvågning af brugen af systemet er en selvfølge, så man kan se og følge op på eventuelt misbrug begået af betroede medarbejdere," siger Kurt Friis.

Overvej værdien af registrering

Ifølge Brian Troelsen, som er research manager hos IDC, bør ledelsen som udgangspunkt sørge for ikke at registrere noget, som ikke giver værdi.

"Det er let at indføre registreringer, og der kan være gode grunde til at gøre det. Men disse ting har en tendens til at blive sejlivede, og man bør hele tiden overveje værdien af registreringerne."

IDC-analytikeren kender det fra sin egen hverdag, hvor det ikke er småting, han registrerer.

"Jeg registrerer præcis, hvad jeg bruger min tid på: konsulentopgaver, rapporter, administration, salg og hvad fremdriften er på specifikke konsultentopgaver," siger Brian Troelsen.

Han skal også registrere, hvad han forventer at bruge sin tid på tre måneder frem og hvilke rapporter, han arbejder på.

"Jeg kan godt se fornuften i at gøre det, men det er vigtigt, at man også har oplevelsen af, at det bliver brugt til noget fornuftigt. Det synes, det gør i mit tilfælde. Men man bruger noget tid på det, og derfor er det også vigtigt, at man føler, det er rationelt og giver værdi."

Vær åben om målinger

Det er måske især vigtigt i et land som Danmark, mener Brian Troelsen.

"Vores kultur er transparent og antiautoritær. En ledelse i Danmark kan altid forvente en masse spørgsmål, når den melder noget ud til de ansatte. Ledelsen skal derfor altid være klar til at underbygge påstande med data."

Og derfor skal en ledelse fortælle, hvad den bruger målingerne til.

"De fleste, der registrerer for eksempel deres tid, tænker da over, om de bliver benchmarket op mod andre," siger Brian Troelsen.

Der kan være forskel på, hvordan forskellige medarbejdergrupper reagerer på registrering.

"En hjemmehjælper, der registrerer sin tid, vil nok være mere tilbøjelig til at føle sig utryg, overvåget, målt og vejet, mens en ansat på en vidensarbejdsplads sandsynligvis har en mere kompleks interesse i, hvad der bliver målt på."

"Videnarbejderen vil som regel have en interesse i, at ledelsen måler på de rigtige, konstruktive ting, og ikke opleve det som om, at ledelsen blot står og kigger en over skulderen."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere