Artikel top billede

Sådan hitter sygehusene med innovative it-løsninger

De danske sygehuse er flere steder i gang med smarte og lavpraktiske it-løsninger, der gør hverdagen nemmere. Se nogle af dem her.

Ude på hospitalsgangene og på operationsstuerne er der behov for lavpraktiske løsninger her og nu, hvis tingene skal hænge sammen.

Regionerne har sat flere projekter i gang for at tiltrække læger, få sundhedspersonale til at blive længere tid på arbejdsmarkedet og for at teste ny teknologi på sundhedsområdet.

Robotstyring

Planlæggerne bag det nye supersygehus i Århus er eksempelvis ved at undersøge, om principper fra bilindustrien om robotstyrede lagre og "just-in-time"-systemer kan betale sig i sundhedsvæsnet.

Det betyder, at personalet ikke selv skal pakke de vogne med klinisk udstyr, der skal bruges til hver enkelt operation.

I Region Sjælland er der sat flere initiativer i gang. Blandt andet samarbejder en strålebehandlingsenhed i Næstved med en lignende afdeling på Rigshospitalet.

"Afdelingen i Næstved er koblet fuldt op med Rigshospitalet, og det betyder, at patienterne slipper for at tage fra Næstved til København og specialisterne kan tale sammen på et fælles grundlag," siger Lars Onsberg Henriksen, kvalitetsdirektør i Region Sjælland.

Og netop den type løsninger regner kvalitetsdirektøren med, kan udbredes til hjerte-, sårbehandlings- og blodtryksområdet.

Skal vi se på alternativerne?

"Er det sådan, at vi kan levere den kliniske ydelse alle de steder, vi gerne vil, med en kliniker til stede? Eller skal vi til at se på alternativerne," spørger Lars Onsberg Henriksen retorisk.

Han forklarer, at nye større sygehuse trækker i retning af centralisering af sundhedssystemet. Men omvendt skal teknologien gøre det modsatte.

"Jeg tror, at alle er i gang med den her udvikling. Det er en blanding af, at vi samler mange behandlinger på færre steder, men samtidig øger det behovet for at kommunikere med de decentrale steder," siger han.

Nogle af de teknologier, der skal tages i brug, er ikke specielt avancerede, men det kræver nytænkning.

Det viser et eksempel fra Fyn.

Den løsning er blevet revet ned af hylderne

Sundheds-it har ry for at bestå af tunge dyre systemer, som det tager oceaner af tid at brede ud, og som i bedste fald ikke er til ulempe for læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale.

Men et eksempel fra Odense Universitets Hospital, OUH, viser, at når blot løsningen er simpel at anvende og opfylder et behov, så står personalet i kø for at få lov til at komme i gang.

Tele-tolkning

Den fynske løsning er en tele-tolkningsordning, hvor personalet i stedet for at skulle have en tolk ud på den enkelte afdeling og oversætte for patienter, der ikke taler dansk - eller i nogle tilfælde i stedet for at et familiemedlem oversætter - bestiller en tolk i et center, tager en skærm med indbygget kamera med til konsultationen og går i gang.

Ifølge lægelig direktør på OUH Peder Jest, så er succesen så stor, at de 3-4 afdelinger, som var med fra begyndelsen tidligere i år, nu er blevet til 10 afdelinger.

Der arbejdes på at udbrede lignende løsninger i hele landet, og OUH's tolkecenter samarbejder allerede med sygehuse i Region Nordjylland og i Region Hovedstaden, der gerne vil afprøve teknikken.

"Vi bruger i regionen 30.000 tolkninger om året på sundhedsområdet, så der er nogle enorme gevinster ved det her," siger Peder Jest, som forklarer, at det faktisk har vist sig, at tolkene bliver bedre, at mange patienter føler sig bedre tilpas ved at tale åbent til lægen uden en tolk i lokalet, og at det er blevet lettere at planlægge, efter tolken kan bookes til teletolkning.

Succesen har spredt sig som ringe i vandet, og Peder Jest konstaterer, at selv om der er tale om en relativt simpel teknologisk løsning, så er han meget glad for succesen.

"Det er en spredning, der sker meget hurtigere, end jeg er vant til," siger Peder Jest.

Han tilføjer, at teknologien i dette tilfælde opfylder to meget vigtige betingelser:

Den sparer tid for personalet og giver patienten en bedre oplevelse.

Træd på bremsen

Otto Larsen, der som direktør for Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark, SDSD, tegner de overordnede linjer i indsatsen, mener, at det er afgørende for et velfungerende sundhedssystem i fremtiden, at digitaliseringen lykkes.

Han mener, at det kan lade sig gøre ved at fokusere indsatsen.

"Vi skal gennemføre det samme som i banksektoren. Vi skal have systemer, hvor patienter selv måler og tjekker sig selv, så vi slipper for rutinebesøg," siger Otto Larsen og konstaterer:

"Der har du den kæmpestore arbejdskraftbesparelse."

Til gengæld maner Otto Larsen også til besindighed, når det gælder udviklingen af nye projekter.

"Jeg vil godt træde på bremsen. Det er måske mere værd bare at få udbredt det, vi har, end at sætte en masse nye udviklingsprojekter i gang. Jeg ved godt det lyder lidt kedeligt og reaktionært, men det er jeg overbevist om," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere