Artikel top billede

Den tidligere svenske udviklingsminister, Carin Jämtin, mener, at Stockholm var blevet Skandinaviens kreative hovedstad. Foto: Ming Ou Lü

Sverige: Stockholm er Nordens spilmekka

Den svenske spilindustri er i fuld gang med at sikre sig et solidt forspring foran kriseramte Danmark.

Kampen om de klogeste hoveder i Skandinavien er gået i gang, og indtil videre fører Sverige over Danmark i den hårdt ramte spilindustri.

Stockholm satte i slutningen af januar scenen for en spilmesse, arrangeret af Paradox Interactive, Stockholm byråd og den svenske computerspilsforening, Dataspelsbranchen.

Den tidligere svenske udviklingsminister, Carin Jämtin, var politisk trækplaster.

"Stockholm burde nok være kendt som Skandinaviens kreative hovedstad. København er efterhånden gemt væk i det kapløb," sagde Carin Jämtin ved messen.

"Vi har to industrielle samlingspunkter i Stockholm. Et med traditionelle kreative fag og et andet med it- og teknologivirksomheder som Ericsson. Vi har i flere år diskuteret, hvordan vi samler disse to industrier for at være blandt de førende kreative byer i verden, og det ser ud til at have lykkes," sagde Carin Jämtin.

Sverige er bare større

Og noget tyder på, at svenskerne simpelthen er bedre til at producere computerspil end Danmark.

Ifølge Dataspelsbranchen omsatte svenske spilfirmaer for over 835 millioner kroner i 2008. Samtidig var der ansat over 1.350 mennesker i branchen.

Der er ingen tilsvarende tal fra den danske spilbrancheorganisation, Producentforeningen, men Maz Spork, tidligere spilbrancheforsker på DTU, mener i en MBA-afhandling, at den danske spilbranche beskæftiger omkring 500 mennesker, der samlet set omsætter for 250 millioner kroner om året.

Alene i Stockholm er der over 40 spilfirmaer, herunder større navne som DICE, Avalanche, Jadestone og Paradox Interactive, der i 2009 kom med internationale udgivelser som Battlefield 1943 og Hearts of Iron 3. I alt er der omkring 100 spilfirmaer i Sverige, hvor DICE er den absolut største med 240 ansatte og en omsætning på 235 millioner kroner.

Samtidig er der en gejst og ambition om at nå op til stjernerne i den svenske spilbranche.

"Vi ser os selv som konkurrenter til Blizzard (et af verdens største spilfirmaer, red.). Forbrugeren har begrænset tid at bruge, og især onlinespil er det sted, hvor forbrugerne bruger rigtigt meget tid," forklarer Frederik Wester, administrerende direktør i Paradox Interactive.

I hele Danmark er der blot omkring 50 spilfirmaer fordelt over hele landet.

Ikke alt er godt i Sverige

Men det er dog ikke alt, der går godt i Sverige. Sidste år gik Sveriges næststørste spilfirma, Grin, konkurs, og krisen er endnu ikke ovre for spilbranchen, mener Frederik Wester.

"Jeg tror bestemt, at vi kommer til at se nogle flere konkurser i spilbranchen. Vi har overstået første halvdel af krisen, anden halvdel venter forude," siger Frederik Wester.

Paradox Interactive satser dog på at blive vinderne af krisen. Og hvis man skal tro regnskabstallene for selskabet, ser det ganske fornuftigt ud for spilfirmaet, der primært producerer strategispil som Europa Universalis, Hearts of Iron og Victoria.

I 2008 omsatte selskabet for over 32 millioner kroner, hvilket kastede et overskud på 1,7 millioner kroner før skat af sig. Frederik Wester fortæller, at omsætningen i 2009 kommer til at ligge over 43 millioner kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere